Κυριακή, 30 Αυγούστου 2015

Ανησυχία για τα μεγάλα οδικά έργα. Ακόμη να ολοκληρωθούν...

Το οδικό δίκτυο της Ελλάδας είναι από τα χειρότερα της Ευρώπης. Χωρίς ολοκληρωμένους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους που θα προσφέρουν τα προβλεπόμενα, αλλά με πανάκριβα διόδια.

Με το πρόβλημα της αποπεράτωσης των έργων των βασικών οδικών αξόνων ασχολήθηκε η εφημερίδα Καθημερινή, παρουσιάζοντας ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο, με κύριο θέμα τα οικονομικά των αυτοκινητοδρόμων που βρίσκονται υπό κατασκευή στην Ελλάδα.

Βέβαια, υπάρχουν και άλλοι σημαντικοί δρόμοι που θα πρέπει να μετατραπούν σύντομα σε σύγχρονους αυτοκινητόδρομους, όπως ο άξονας της Κρήτης από τα Χανιά ως τη Σητεία και ο γύρος της Πελοποννήσου (Πάτρα, Πύργος, Καλαμάτα), αλλά αυτά τα έργα προφανώς έχουν περάσει στο εκατονταετές πλάνο…

Όπως έγραψε η Καθημερινή, περισσότερο από 1,7 δισ. ευρώ έχει καταβάλει από το 2008 έως σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο, μόνο ως μέρος της άμεσης χρηματοδοτικής του συμβολής στους τέσσερις από τους πέντε παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους. Σ’ αυτό το ποσό θα πρέπει να προστεθούν αποζημιώσεις και έσοδα από διόδια.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το πιο προχωρημένο από τα τέσσερα έργα είναι το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), το οποίο έφθασε το 93%, ακολουθεί η εθνική οδός Ελευσίνας - Κορίνθου - Πάτρας (Ολυμπία Οδός) με 68,5%, ο Ε65 (Κεντρική Οδός) με 62,6% και η Ιόνια Οδός (Νέα Οδός) με 58,6%.
Τα συγκεκριμένα έργα ξεκίνησαν την περίοδο 2007-2008, σταμάτησαν το 2010-2011 και μπήκαν ξανά μπροστά στα τέλη του 2013, με σκοπό να ολοκληρωθούν τέλη του 2015, στόχος που δεν είναι πλέον εφικτός.

Η απόκτηση ακριβούς εικόνας για τις πληρωμές του Δημοσίου στους παραχωρησιούχους είναι δύσκολη, παρά τη δημοσίευση (από το 2011) των αποφάσεων στη Διαύγεια, καθώς τα στοιχεία δεν παρατίθενται συγκεντρωτικά και οι αποφάσεις πληρωμής δεν περιέχουν πάντα αναλυτικά στοιχεία. Επιπλέον, τους τελευταίους μήνες, η έκδοση υπουργικών αποφάσεων πληρωμής δεν συνεπάγεται απαραίτητα και την καταβολή των χρημάτων!

Ας δούμε την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί ανά έργο (σύμφωνα με τη Διαύγεια):

• Ολυμπία Οδός

Η αρχική χρηματοδοτική συμβολή στο έργο ήταν 608 εκατ. ευρώ, ενώ η επιπρόσθετη συμβολή 250 εκατ. ευρώ. Ο παραχωρησιούχος έχει λάβει αποζημίωση 91,1 εκατ. ευρώ για την καθυστέρηση στην έναρξη παραχώρησης και ο κατασκευαστής 130 εκατ. ευρώ. Σε αποζημιώσεις θα καταβληθούν 93 εκατ. ευρώ για την αναθεώρηση του κόστους κατασκευής. Συνολικά, θα λάβει 1,17 δισ. ευρώ. Μέχρι στιγμής, έχουν καταβληθεί 398,9 εκατ. από την αρχική χρηματοδοτική συμβολή και 188,4 εκατ. ευρώ από την πρόσθετη και μέρος των αποζημιώσεων (38 εκατ. ευρώ).

• Νέα Οδός (Ιώνια οδός)

Η αρχική χρηματοδοτική συμβολή στο έργο ήταν 360 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, ο κατασκευαστής θα λάβει αποζημίωση 106,5 εκατ. ευρώ και επιπρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου 279 εκατ. ευρώ. Μέχρι στιγμής η Νέα Οδός έχει λάβει 125,5 εκατ. από την αρχική χρηματοδοτική συμβολή και 160,6 εκατ. ευρώ από την πρόσθετη και περίπου τη μισή αποζημίωση.

• Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου

Έχει καταβληθεί το σύνολο της αρχικής χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου στο έργο, ήτοι 296,4 εκατ. ευρώ και θα λάβει συνολικά 400,9 εκατ. ευρώ πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής (έχει λάβει τα 370,8 εκατ. ευρώ). Επιπλέον, έχει λάβει αρχική αποζημίωση 8,8 εκατ. ευρώ (καθυστέρηση έναρξης παραχώρησης), 84 εκατ. ευρώ νέας αποζημίωσης (έχει καταβληθεί περίπου το μισό) και 2,4 εκατ. ευρώ (στον παραχωρησιούχο). Και επιπλέον 167 εκατ. ευρώ, με συμπληρωματική σύμβαση, για την προσθήκη λωρίδας έκτακτης ανάγκης στις σήραγγες (έχουν εξοφληθεί). Συνολικά, συνεπώς, θα λάβει 959,5 εκατ. ευρώ.

• Κεντρική Οδός (Ε65)

Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου είναι 500 εκατ. ευρώ (έχει λάβει 214,2 εκατ.) και 215 εκατ. ευρώ η πρόσθετη συμβολή (έχει λάβει 165,1 εκατ. ευρώ). Επίσης, ο κατασκευαστής θα λάβει 83,5 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις και 2 εκατ. ευρώ ο παραχωρησιούχος (έχει λάβει περίπου τα μισά). Συνολικά θα λάβει 800,5 εκατ. ευρώ.

Από το άρθρο της Καθημερινής διαπιστώνεται πως δυστυχώς η πρόοδος στην κατασκευή και ολοκλήρωση των Ελληνικών αυτοκινητοδρόμων δεν είναι αυτή που θα έπρεπε να είναι.

Παρόλο που η Ελλάδα έγινε μέλος της ΕΟΚ (ΕΕ) από το 1981 και θα έπρεπε να διαθέτει τα ίδια στάνταρ με τις υπόλοιπες χώρες, στο θέμα των οδικών αξόνων βρισκόμαστε ακόμη πολύ πίσω.

Ας ελπίσουμε πως η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει θα ασχοληθεί σοβαρά με την αποπεράτωση των κεντρικών οδικών αξόνων της χώρας, ώστε οι μετακινήσεις να γίνονται γρήγορα και με ασφάλεια.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου